سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل شبکه برای اتصال دو یا چند دستگاه مختلف در شبکه مانند سوئیچ، رایانه، سرور، پچ پنل، روتر و ... مورد استفاده قرار می گیرد. کابل لن LAN وظیفه انتقال اطلاعات را برعهده دارند. Networking cables از چهار زوج سیم مسی تشکیل شده اند که به منظور کاهش دریافت نویز به یکدیگر تابیده شده اند.

انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه

کابل های شبکه ساختارهای گوناگونی دارند که در ادامه به پرکاربردترین آن ها اشاره خوهیم کرد:

  • کابل شبکه UTP: در ساختار این کابل LAN از روکش آلومینیومی استفاده نشده و هیچ گونه شیلدی ندارد.
  • کابل شبکه SFTP: در ساختار این کابل، هم از شیلد و هم از فویل استفاده شده است. این کابل ها کمترین میزان نویز را دریافت می کنند و در شبکه هایی با ابعاد بزرگ و مسافت بالا، انتخاب بسیار مناسبی هستند.
  • کابل شبکه FTP: این کابل ها در ساختارشان تنها دارای فویل هستند.
  • کابل شبکه STP: این کابل های شبکه نیز تنها دارای یک لایه شیلد در ساختارشان هستند که از دریافت نویز جلوگیری می کند.

گروه کابل شبکه

کابل های شبکه با عبارت Cat که مخفف Catergory می باشد، رده بندی می شوند. عدد قرار گرفته شده در مقابل Cat هرچه بزرگتر باشد، سرعت و پهنای باند کابل نیز افزایش می یابد. کابل های شبکه در گروه های زیر قرار می گیرند:

  1. کابل شبکه Cat5: این کابل های شبکه پهنای باندی معادل 100 مگاهرتز دارند. امروزه از نسل های جدیدتر این کابل ها استفاده می شود.
  2. کابل شبکه Cat5e: حرف e قرار گرفته شده در مقابل این عبارت به این معنا است که این کابل از نسل قبلی خود بهبود یافته تر است و پهنای باند بیشتری دارد. (200 مگاهرتز)
  3. کابل شبکه Cat6: امروزه کابل شبکه Cat6 UTP و کابل شبکه Cat6 SFTP بیشترین کاربرد را در ایران دارند. این کابل ها پهنای باندی معادل 250 الی 350 مگاهرتز داشته و تداخلات الکترومغناطیسی آن ها بسیار کمتر از نسل های پیش است.
  4. کابل شبکه Cat6a: حرف a که در مقابل عبارت Cat6 قرار گرفته است، نشان دهنده پیشرفته تر بودن این کابل نسبت به نسل قبلی خود یعنی کابل Cat6 می باشد. سرعت انتقال داده در این کابل با نسل قبلی خود برابر است اما مسافت قابل انتقال در کابل شبکه Cat6a بسیار بیشتر از Cat6 می باشد. هم چنین پهنای باند این نوع کابل شبکه به 500 مگاهرتز نیز می رسد.
  5. کابل شبکه Cat7: این کابل از مدرن ترین و پر سرعت ترین کابل های شبکه به شمار می آید و با پهنای باند 600 الی 1000 مگاهرتز ارائه شده است. این کابل ها دارای روکش محکم تری هستند و نرخ تداخل سیگنال در آن ها بسیار کم می باشد.

روکش کابل شبکه

کابل های شبکه با دو نوع ژاکت PVC و LSZH به بازار عرضه می شوند. کابل شبکه با روکش PVC دارای انعطاف بالایی است و قیمت کمتری نسبت به کابل LSZH دارد اما در ساخت کابل شبکه با روکش LSZH، از هالوژن استفاده نشده است. به همین دلیل در هنگام آتش سوزی از خود دودی تولید نمی کند.

خرید کابل شبکه LAN

برای خرید کابل و مشاهده لیست قیمت کابل شبکه می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و به طور مستقیم با فروشندگان آن در ارتباط باشید. سایت راندنو امکان خرید اینترنتی کابل شبکه لن را ساده تر کرده و از این طریق می توانید با تمامی مراکز فروش کابل شبکه لاله زار و دیگر نقاط در ارتباط باشید. تمامی انواع کابل شبکه اوت دور، کابل شبکه اورجینال، کابل شبکه ایرانی و ... در سایت راندنو تعریف شده است.

قیمت کابل شبکه

قیمت کابل شبکه در بازار برق به عواملی مانند برند، نوع کابل، روکش، گروه کابل لن، تست های گذرانده و ... بستگی دارد. از بهترین کابل شبکه های موجود در بازار می توان به برندهای کابل شبکه نگزنس، لگراند، رفسنجان، اشنایدر، شهید قندی، رویان و ... اشاره کرد.