سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لامپ ال ای دی چیست و چه کاربردی دارد؟

لامپ ال ای دی (LED) مخفف عبارت Light Emitting Diode به معنای دیود ساطع کننده نور است. لامپ LED نسبت به لامپ رشته ای کارآمدتر است، کیفیت نور بیشتری را ارائه می دهد و از طول عمر بیشتری نیز برخوردار می باشد. امروزه لامپ ال ای دی سقفی کاربرد فراوانی داشته و جایگاه خوبی در صنعتی روشنایی دارد.

امروزه لامپ ال دی دی در مقایسه با لامپ هالوژن، لامپ رشته ای و ... بسیار پرکاربردتر است. این نوع لامپ فاقد جیوه و سرب می باشد و از این نظر لامپ ایمنی به شمار می آید.

لامپ ال ای دی چیست؟

دیود ساطع کننده نور یک نیمه رسانا است و زمانیکه جریان الکتریکی از داخل این نیمه رسانا عبور می کند، مقداری از انرژی به صورت فوتون و نور مرئی ساطع می شود. اندازه کوچک LEDها امکان استفاده از آنها را در سایر تجهیزات فراهم کرده است. لامپ ال ای دی در داخل لوازم الکترونیکی نیز کاربرد فراوانی دارد.

لامپ ال ای دی نور را در جهت خاصی ساطع می کند و در طیف گسترده ای از محصولات خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع لامپ در چراغ های خیابان، راهرو، روشنایی فضای باز و ... کاربرد گسترده ای دارد.

لامپ ال ای دی برای نورپردازی فروشگاه، حیاط و خانه کاربرد دارد. آشنایی با انواع لامپ ال ای دی و مزایا و مضرات لامپ ال ای دی، موجب می شود بهترین لامپ مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

مزایای لامپ ال ای دی

صرفه جویی در مصرف انرژی

LED یک فناوری روشنایی بسیار کارآمد است و استفاده از آن موجب صرفه جویی در مصرف انرژی تا میزان 75 درصد می شود. علاوه بر این، این نوع لامپ ها حدود 25 برابر بیشتر از لامپ های رشته ای دوام دارند. لامپ های ال ای دی در مصرف انرژی که با سوختن سوخت های فسیلی و ... ایجاد می شود، صرفه جویی می کنند و همین ویژگی موجب کاهش انتشار گاز CO2 در محیط می شود.

بازده نوری بالا

بازده نوری لامپ ال ای دی در مقایسه با لامپ رشته ای، لامپ کم مصرف و ... بیشتر است. این لامپ ها چیزی حدود 740 تا 120 لومن بر وات بازده نوری دارند.

طول عمر بالا

طول عمر لامپ های ال ای دی نسبت به لامپ های رشته ای یا فلوسنت طولانی تر است. این لامپ ها نمی سوزند و خراب نمی شوند. بلکه نور آنها با گذشت زمان، به مرور کم می شود. به طور معمول، این محصولات بین 50 هزار تا 60 هزار ساعت عمر می کنند.

تعداد دفعات روشن و خاموش کردن این لامپ ها نیز بر میزان طول عمر آنها تأثیری ندارد که این خود یکی از مزیت های این نوع لامپ به شمار می آید.

تولید گرمای کمتر

این نوع لامپ ها گرمای کمی را از خود ساطع می کنند. لامپ های رشته ای 90 درصد و لامپ های کم مصرف، 80 درصد انرژی خود را به صورت گرما آزاد می کنند.

گرمای تولیدشده توسط لامپ LED توسط سینک های حراراتی جذب شده و در محیط اطراف پراکنده می شود. این ویژگی مانع گرم شدن بیش از حد لامپ می شود. همین ویژگی طول عمرلامپ را نیز بالاتر می برد.

اشعه های لامپ ال ای دی

این نوع لامپ فاقد جیوه و سرب است. این فلزات سنگین برای سلامتی انسان و محیط زیست مضر هستند. علاوه بر این، از آنجاییکه این محصولات محفظه شیشه ای ندارند، دچار شکستگی نمی شوند و از این نظر ایمن تر می باشند. ازطرفی، این لامپ ها فاقد اشعه فرابنفش و مادون قرمز هستند. این اشعه ها برای سلامتی انسان مضر می باشند.

برای خرید انواع لامپ و محصولات روشنایی می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. راندنو مرجع قیمت انواع کالاهای برقی، ابزار و یراق است. با مقایسه قیمت لامپ ال ای دی در فروشگاه های متفاوت، لامپ مورد نظر خود را خریداری کنید.